רשלנות רפואית במהלך תהליך ההפריה החוץ גופית

 

רשלנות רפואית בהריוןדוגמאות לרשלנות רפואית במהלך תהליך ההפריה החוץ גופית- חלק ב

 

1.זרע זר– בביה"ח הרצליה מדיקל סנטר  ב2008 וביה"ח פוריה 2009 הוחדר זרע לא של בן זוג האישה שהייתה בהליך הפריה חוץ גופית. בשני המקרים האשם והסיבה לטעות היה הגורם האנושי שלא נקט  באמצעי הזהירות הדרושים.

2.תביעות בגין  החזרת עוברים מרובה  בטענה שלא הוסבר הסיכון  ללידת פגים. שתי התביעות נדחו בבית המשפט בטענה שהגישה המקצועית חלוקה  ביחס לכמות העוברים שמוחזרת בהתייחס לגיל  האישה וההיסטוריה המיילדותית.

3.רשלנות  בשמירה על ביצית מופרית מוקפאת– ביה"ח אסותא  התרשל בשמירה  ואיבד מבחנה שאמורה הייתה להיות מוטסת  לארה"ב להליך פונדקאות. תחילה הוכחש ע"י ביה"ח  ורק מאוחר יותר נמצאה האבדה. הזוג תבע  אך בית המשפט  פיצה רק עבור 10% נזק מאחר ומדובר בביצית מופרית שלא הושתלה וכן עבור כאב וסבל של ההורים בגין תחושת אובדן  הביצית .

4.ביצוע בירור גנטי  רשלני ואי וידוא תוצאות הבדיקות  הביא להולדת ילד חולה במחלה גנטית קשה חשוכת מרפא (ציסטיק פיברוזיס). זוג בו הגבר נשא של מוטציה  במחלת ציסטיק פיברוזיס חידד בפני הגניקולוג המטפל שיש לוודא מעל לכל ספק שתורמת הביצית מחו"ל אינה נשאית. הובטח מעל לכל ספק שהבדיקות בוצעו במכון בחו"ל ובמכונים גנטים בארץ (תה"ש ואיכילוב) ואין חשש. למרות זאת אחד התאומים חלה במחלה. בדיקה חוזרת של מבחנת התורמת הצביעה בוודאות על נשאות המוטציה.  תביעה הוגשה נגד המיילד פרופ' משיח אשר דחה מכל וכל את האשמה וגלגל זאת על המכונים הגנטיים בארץ. טענתו נדחתה בבית המשפט ונקבע שאחריותו המקצועית גוברת. התיק נסגר בפשרה שאת רוב הפיצויים בה שילם פרופ' משיח ובתי החולים רק חלק קטן.

5. נושא הסכמה מדעת– בתקנות ההפריה החוץ גופית  מ1987 ס' 14בתקנות מחייב את הרופא/ה להחתים על אותו טופס הסכמה את שני בני הזוג לאחר מתן הסבר כנדרש בסוגית ההפריה. אי חתימת שני בני הזוג על אותו טופס מהווה רשלנות ולמעשה אי הסכמה מדעת להליך ולסיכונים הכרוכים  בו.

סחר בביציות שנלקחו ברמייה והטעיה ומכירתן לכל המרבה במחיר

בפרשה משנת 2000 נחשף שפרופ' בן רפאל מנהל החטיבה למיילדות בבלינסון נהג לתת למטופלות שלו שעברו הפריה חוץ גופית, מינונים גבוהים במיוחד של הורמונים כדי לייצר כמות מוגזמת של ביציות. לפי הדיווחים, פרופ' בן רפאל לא עדכן את המטופלות במספר הביציות שנשאבו מגופן, והעלים מהן את הנתונים הנכונים על כמות הביציות שנלקחו כתרומה עבור נשים אחרות. את הביציות מכר פרופ' בן רפאל לנשים שנזקקו לתרומה. הוא סיכן אותן בסיבוכים העלולים להיגרם כתוצאה מגירוי יתר של השחלות. גירוי העלול לגרום לנפיחות, כאבים, סיבוב של השחלה ועד מוות. סופו של סיפור- רישיונו נשלל לשנתיים וחצי והוא לא מועסק יותר במערכת הציבורית והנשים פוצו בהסכם פשרה ב1.5 מיליון שקל.

סחר בביציות במרפאות מחוץ לישראל

פרשת הביציות מ2009 רומניה  – עקב מצוקת תרומת  ביציות  בארץ במיוחד לאחר פרשת בן ציון  קמו מרפאות בחו"ל לרוב במזרח אירופה שנוהלו ע"י רופאים וגנטיקאים ישראלים שתיווכו וסחרו בין תורמות מקומיות ,עבור תשלום ,לנשים ישראליות שנזקקו להפריה חוץ גופית. בנוסף לניצול הכספי והגופני של אותן תורמות העיסוק  בארצות השונות ורומניה ביניהן אינו חוקי וסחר בביציות נחשב לסחר באברים. גם לפי התקנות להפריה חוץ גופית בישראל הסחר בביציות אסור. המשטרה הרומנית פשטה ב2009 לקליניקה, עצרה את העוסקים בנושא ואח"כ שפטה את כל הרופאים המעורבים שלא בפניהם לחמש שנות מאסר בשנת 2012.

כתוצאה ממצב המצוקה שנוצר והצורך לעבור על החוק במקומות שונים בעולם הועבר חוק תרומת ביציות

בשנת 2010 המאפשר  תרומה חוקית של ביציות  ע"י מתנדבות עבור תשלום שנקבע ע"י משרד הבריאות.

נכון להיום אין התלהבות של הנשים לתרום ביציות, הן בגלל התמורה הלא גבוהה המשולמת לתורמת והן בגלל שהכדאיות והזמינות עדיין קורצות בקליניקות מעבר לים.

אכן השתנו סדרי בראשית מאז לידת לואיז בראון אבל המחיר כבד ועדיין לא ברור עד כמה  בטווח הרחוק .

ההשלכות הבריאותיות על   האם והילדים , ההשלכות הנפשיות הכבדות  המוטלות על זוגות  העוברים תהליכי הפריה חוץ גופית  תוצאת שגרת הטיפולים ,הכישלונות והחששות וכן הנטל הכלכלי הכרוך בכך מעלים סימני שאלה  לא פשוטים.

באם נסכם איך ניתן להימנע  מחלק מהדברים שציינו : יש  להקפיד:

1.חתימה על טופס הסכמה מדעת משותף ולדרוש הסבר מפורט מהרופא/ה המטפל בנושא .

2. בדיקות גנטיות

3.לברר מה מספר העוברים שאמורים להיות מוחזרים, דילול עוברי בעת הצורך  וגילוי נאות לגבי הסיכויים במיוחד  בגילאים מבוגרים ולאחר סבב טיפולים רב.

4.לנדנד ולוודא שהזרע המוזרק אכן של בן הזוג(בדיקת רישומים) נוהל איפסון המבחנות והמדבקות המזהות עליהן

5.לא להסכים להליכים שמיקום ביצועם וטיבם אינו ברור ועלול לחשוף את הזוג המטופל להסתבכויות עם החוק במדינות זרות שבהן כללי המשחק שונים וזרים לישראלים.

 

 

 

לקבלת טיפים בנושא כיצד להימנע מרשלנות רפואית לחץ

 

 

ד"ר ענת לבר סגל  רופאה ועורכת דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*